پیشینه تشکل نگارخانه داران

نخستین کوشش ها برای تاسیس تشکل نگارخانه داران به اوایل سال1376 در دفتر آقای مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آن زمان باز می گردد.زمانی که خانمها لیلی گلستان، آریا شکوهی اقبال و آقایان عنایت اله نظری نوری، علی اکبر صادقی و مسعود نهاوندی تصمیم به تاسیس اتحادیه نگارخانه داران گرفته بودند.

پس از پیگیری های لازم، اعلام گردید تشکیل انجمن منوط به عضویت 30 نگارخانه بوده و نیز شروع همکاری با یک اتحادیه همگن امکان پذیر می باشد.

در نتیجه اتحادیه فروشندگان اشیا عتیقه به عنوان اتحادیه همگن انتخاب و مراحل اداری از طریق آقای نوری بعنوان نماینده هیئت موسس با معرفی نگارخانه های فعال در سال 77 شروع شد.

کلیه مدارک ارسال و جلسات متعدد برگزار گشت. این همکاری پس از مدتی بی نتیجه به پایان رسید اما باور و اشتیاق به تاسیس این نهاد مدنی موجب شد تا این راه همچنان ادامه یابد. در سال 1380 خانمها الهه جواهری و آریا شکوهی اقبال برای تاسیس انجمن جلساتی با مسئولین و برخی نگارخانه ها برگزار نمودند این رایزنی ها برای پیگیری مجدد از مراجع ذیربط مجددا منتج به نتیجه ای نگردید.

تلاش برای تاسیس انجمن همچنان ادامه داشت. آقای امراله فرهادی(نگارخانه ویژه) با همراهی گروه هفت نگاه، خانمها لیلی گلستان، لیلی هفت ثمر، الهه جواهری، آریا شکوهی اقبال و مژگان والی پور طی جلساتی متعدد در موسسه فرهنگی هنری ماه مهر، اساسنامه انجمن را نوشته و مدون نمودند.

تا اینکه در هفته نخست اردیبهشت ماه 1397 اعضای گروه هفت نگاه از آقای سید محسن هاشمی دعوت کردند تا با پیگیری به این نیاز نگارخانه ها پاسخی درخور دهد. پیگیری تاسیس انجمن کشوری نگارخانه داران از وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی واقع در خیابان آزادی آغاز و پس از طی مراحل رایزنی با نوزده نگارخانه و تجمیع و تحویل مدارک متعدد و پیگیری مستمر از وزارت متبوع، دهم شهریور ماه 1397 اعلام شد که صدور مجوز تشکل انجمن کشوری امکان پذیر نبوده و باید انجمنی استانی تشکیل گردد. به این ترتیب کارها مجددا از طریق اداره کل کار، رفاه و امور اجتماعی استان تهران از نو پیگیری گردید. خوشبختانه با نگاه مثبت کارشناس( جناب آقای کلاته) و مدیر ادراه کل، فرایند تاسیس انجمن، چندان به طول نیانجامید و نهایتا در 25 آذر ماه 1397 نخستین مجمع عمومی انجمن نگارخانه داران تهران به میزبانی موسسه فرهنگی هنری ماه مهر برگزار و اساسنامه این انجمن تصویب و هیات مدیره و بازرس به جهت اداره انجمن برگزیده شدند.

در نخستین مجمع عمومی انجمن صنفی نگارخانه داران، هنگامه معمری ( نگارخانه هما)، آریا شکوهی اقبال (نگارخانه آریا)، فرهاد آذرین (نگارخانه آتبین)، ارکیده درودی (نگارخانه اُ) و الهه جواهری (نگارخانه الهه) به عنوان هیئت مدیره انجمن و احسان لاجوردی به عنوان بازرس و هرمز همتیان و لیلی گلستان به عنوان اعضای علی البدل و سینا جعفریه به عنوان بازرس علی البدل انجمن انتخاب گردیدند.